Čeští pivaři překvapili. Pijí pivo s ovocnou příchutí či z plastu

31.08.2011 15:14
Čeští pivaři mění zvyky. Dělají věci, které by dříve byly nemyslitelné. Pijí pivo s ovocnou příchutí. Přišli na chuť levnému pivu z dovozu. A dokonce už ani neopovrhují plastovými lahvemi. To všechno proto, že lidé šetří.
Čeští pivaři začínají stále více kupovat pivo z plastu

V plastu se donedávna prodávalo jen levné mizerné pivo, kupoval je jen málokdo. Loni se to obrátilo. Pivovary stáčely do PET lahví už téměř každé třicáté pivo. A letos jejich podíl dál výrazně roste.

Trend piva v plastu už nemůže ignorovat ani největší pivovar v republice, Plzeňský Prazdroj, který ovládá přes čtyřicet procent trhu. Ještě před dvěma lety větší rozšíření plastu odmítal a stáčel do něj jen své nejlevnější značky Klasik a Primus.

Dnes v Plzni stavějí stáčecí linku za 150 milionů korun, která dokáže za hodinu naplnit 18 tisíc PET lahví. "Poptávka pivařů roste a my ji nemůžeme přehlížet," přiznává mluvčí pivovaru Jiří Mareček.

Podle informací MF DNES bude firma do plastu stáčet i nejprodávanější tuzemské pivo Gambrinus. Svůj Pilsner Urquell však plastu ušetří.

Podle mluvčí supermarketů Albert Judity Urbánkové se podíl prodaných piv v PET lahvích v jejich prodejnách od loňska zdvojnásobil a činí zhruba deset procent.

Konzervativní Češi přecházejí k tomuto obalu se zpožděním oproti sousedním zemím. Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého je k tomu zčásti přiměla i ekonomická krize.

"Lidé začali šetřit a místo chození do hospody pijí pivo levněji doma. A ten, kdo nechce stále tahat lahve, dá přednost praktičtějšímu plastovému obalu," vysvětluje Veselý.

Výrazný pokrok také udělaly technologie. Zákazník podle pivovarníků nepozná absolutně žádný rozdíl mezi pivem nalitým ze skleněné a z plastové lahve. "Je to praktické balení, které je lehké, nerozbitné a můžete ho znovu uzavřít," vychvaluje PET lahve mluvčí Prazdroje Mareček.

Polské pivo je levné. Ale pozor!

Kromě plastových lahví začíná tuzemský trh zaplavovat také velmi levné pivo z Polska. Většinou se prodává pod značkami jednotlivých obchodních řetězců a spotřebitel nemá šanci z etikety poznat, odkud pivo pochází.

Dovoz piva do Česka loni stoupl na trojnásobek a dosáhl téměř milionu hektolitrů. Většina pocházela právě z Polska. Pivovarník Jan Veselý upozorňuje, že označení těchto piv se může od českého lišit a snadno tak uvede zákazníka v omyl. "Podle českých zákonů musí být ležák alespoň jedenáctka. Ale Poláci tak mohou klidně označovat i osmičku a dodávat ji na náš trh," varuje.

Největší pivovary přitom do budoucnosti nehledí s obzvláštním optimismem. Spotřeba piva kopíruje spotřebu domácností a o té se předpokládá, že zůstane kvůli reformám utlumená. Pivovarníci se proto snaží lákat zákazníky na množství novinek.

Loni to byly "jedenáctky". A letos je to pivo s ovocnou příchutí. Pivo Cool Lemon od Staropramenu je hit, podle informací MF DNES se ho vyrobí desítky tisíc hektolitrů měsíčně.

To je velmi slušný objem, takové množství uvaří některé malé pivovary za rok. A Staropramen není s příklonem k ovoci sám, například Bernard nabízí svoje nealkoholické pivo s višňovou a švestkovou příchutí a netradiční kombinace na trhu funguje, nápoj získává ocenění i na soutěžích.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/cesti-pivari-prekvapili-piji-pivo-s-ovocnou-prichuti-ci-z-plastu-ph4-/ekonomika.aspx?c=A110819_211027_ekonomika_brm